Zarmoutil se nad tvrdostí jejich srdce. (Mk 3,5) - Biblický citát na dnešní den

17.4.2005, Zdenka Zavadilova

Hledám křesťany ve věku 45 – 60 let

Hledám křesťany ve věku 45 – 60 let, kteří by byli ochotni vyplnit dva dotazníky týkající se jejich duchovního života a náboženských postojů. Výzkum bude využit jako součást rigorózní práce, kterou budu obhajovat na katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Cílem výzkumu je srovnání religiozity a spirituality křesťanů ve věku 20-30let a 45-60let. Tato práce bude navazovat na mou diplomovou práci, jejíž výsledky si můžete přečíst níže.

Pokud máte zájem mi pomoci a zároveň získat příležitost reflexe vlastní víry, kontaktujte mě prosím
na adrese:

Mgr. Zdeňka Zavadilová,
Nábřeží 17. listopadu 808,
55101 Jaroměř
na telefonu 608 600 642

nebo mailem na adrese Kalimeero@centrum.cz

Výzkum je anonymní a práce bude veřejně přístupná na stránkách www.vira.cz.

Předem děkuji všem.



Diplomová práce, kterou jsem obhajovala v roce 2004, se týká duchovních potřeb člověka a toho, jak se projevují v religiozitě a v křesťanské spiritualitě.

Spiritualita se týká duchovního rozměru člověka. V teologii tento pojem znamená konkrétní realizaci náboženského učení v životě jedince. Z hlediska psychologie se jedná o individuální prožitek posvátna, snahu o získání poznatků o „vyšší síle“ a udržování vztahu s touto silou. Významnou součástí spirituality je religiozita, tedy vyjadřování spirituality náboženskými prostředky.

Religiozita je osobní kladný vztah k náboženství. Jde o komplexní jev, který zahrnuje specifické formy myšlení a prožívání a způsoby chování.

Výzkumu se zúčastnilo celkem 42 osob, a to 21 osob v církevní skupině (tedy křesťanů, kteří se považují za členy církví) a 21 osob v necírkevní skupině (tedy křesťanů, kteří se nepovažují za členy církví). Průměrný věk všech dotazovaných byl 23,8 let a většina dotazovaných měla vysokoškolské vzdělání filozofického zaměření.

Po zpracování získaných dat jsme získali tyto výsledky: mezi církevní a necírkevní skupinou není statisticky významný rozdíl v religiozitě. Stejně tak jsme mezi těmito skupinami nezjistili statisticky významný rozdíl v obrazu Boha.

Respondenti popisují Boha jako milujícího. Třetina všech dotazovaných považuje Boha za nepochopitelného, nepopsatelného a 29% všech dotazovaných věří, že Bůh je osoba.

Většina osob z církevní skupiny byla s náboženstvím seznamována od dětství rodiči a také považuje rodiče za osoby, které je k víře přivedly. V necírkevní skupině hráli při seznamování s náboženstvím nejvýznamnější roli přátelé. Většina osob z necírkevní skupiny věří, že je k víře přivedl Bůh nebo přátelé.

V církevní skupině vyznává většina osob učení katolické církve. Většinou je to církev, v níž byly od dětství vychovávány. Dotazovaní z necírkevní skupiny nejčastěji vyznávají vlastní názor. Respondenti z obou skupin se shodli na nejdůležitější myšlence křesťanství, a tou je láska.

Většina všech dotazovaných se modlí nejméně jednou denně vlastními slovy. Obvyklou modlitbou je také Otče náš. Z výzkumu vyplývá, že ve vnímání modlitby je mezi skupinami rozdíl. Dotazovaní z církevní skupiny ji vnímají spíše jako něco, co jim přináší užitek, a co je prostorem pro uspořádání myšlenek, chvílí ztišení, odpočinku a uklidnění. V necírkevní skupině je modlitba vnímána jako rozhovor s Bohem, je to součást vztahu člověka a Boha.

V církevní skupině se všichni účastní bohoslužeb, většinou pravidelně. V necírkevní skupině se dotazovaní účastní bohoslužeb většinou podle potřeby, 29% respondentů z necírkevní skupiny se bohoslužeb vůbec neúčastní. Věřící z obou skupin se setkávají se svými věřícími vrstevníky i mimo bohoslužby. Tato setkání jsou příležitostí ke sdílení víry.

Většina účastníků výzkumu čte Bibli a křesťanskou duchovní literaturu.
Členové církví jsou v 38% případů se svou církví spokojeni, v 38% případů nespokojeni, 24% členů církví má malé výhrady.

48% křesťanů z necírkevní skupiny uvažuje o vstupu do církve, stejné množství osob o něm neuvažuje.

Členové církve nejčastěji ve svém duchovním životě prožívají víru a naději. V necírkevní skupině jsou nejvýrazněji prožívanými formami běžného náboženského prožívání smysl života a láska.

74% všech dotazovaných mělo zvláštní náboženský zážitek. Jednalo se většinou o intenzivní prožití Boží přítomnosti nebo vyslyšenou modlitbu.

Většina všech respondentů výzkumu prožívá Boží přítomnost v přírodě nebo při modlitbě.

Víra je pro dotazované věřící oporou v životě, dává jejich životu smysl a pomáhá jim řešit životní problémy.

Bůh nám drží palce!

Bůh nám drží palce!
(17.1.2017) Zemřel americký astronaut s českými kořeny Eugen Cernan (* 14. 3. 1934 † 16. 1. 2017).

Týden modliteb za jednotu křesťanů

(15.1.2017) "Týden modliteb za jednotu křesťanů" se slaví každý rok od 18. do 25. ledna (nebo na jižní polokouli kolem...

Jaký byl smysl oběti Jana Palacha?

(14.1.2017) "Živý člověk zemřel, aby mrtví zůstali žít." Jan Palach se 16. ledna 1969 zapálil na Václavském náměstí...

Josef Kemr

(14.1.2017) Josef Kemr (20. 6. 1922 – 15. 1. 1995) vynikající herec a aktivní křesťan.

Dnes je PÁTEK 13.

(13.1.2017) Co kdyby přece jenom...?

Etty Hillesum - výročí narození (15. 1. 1914)

(13.1.2017) Už uplynulo více než 100 let od narození Ester "Etty" Hillesum. Etty se narodila 15. ledna v roce 1914 v...

Jan Heller - jeden z českých předních biblistů († 15.1.2008)

(12.1.2017) Když se přiblíží stáří, sil ubývá. Co bude dál? Někdo ulpí na tom, co uplývá. To rozmnožuje bolest....

Setkání mládeže v Nitře na Slovensku (pololetky pá 3.2.- ne 5.2.2017)

Setkání mládeže v Nitře na Slovensku (pololetky pá 3.2.- ne 5.2.2017)
(10.1.2017) Pojeď s námi do Nitry na setkání mládeže! Odjezd autobusu z Brna.

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.

 

Motto

Ničím se neznepokojuj,
ničím se nermuť,
všechno pomíjí,
Bůh se ale nemění.
Máš-li v srdci Boha,
nic ti nechybí,
jeho láska stačí.
(Terezie z Avily)

Viz Taizé kánon
"Nada te turbe" (Ničím se neznepokojuj)

 

Citát webu vira.cz

Člověk, který doufá v Boha
a spoléhá se na něj,
je jako strom, 
který zapustil své kořeny
u vody. (Jer 17)