Miluj svého bližního. (Mt 5,43) - Biblický citát na dnešní den

1.6.2017, pf

Jaké jsou základní křesťanské hodnoty?

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Křesťanská etika, hřích

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, jaké jsou základní křesťanské hodnoty.  Odrážejí se tyto hodnoty nějakým způsobem v evropské kultuře?

Kde bych se o této problematice mohla dozvědět víc?

Děkuji za odpověď.

Kořeny v Evropě mohou nést křesťanské plody i dnes

V dnešní době slyšíme o hodnotách Evropy často. Určitě častěji, než by bylo zdrávo. A přitom málokdo je ochoten vysvětlit, co tím má vlastně na mysli. A tak se z toho tématu stává kladivo na čarodějnice, zbraň proti politickým soupeřům, nebo dokonce kýč.

Evropa je mnohost

Co to je Evropa a z čeho se rodila? Je to kontinent, který se rodil po staletí válek. Do vínku Evropa dostala židovské náboženství, křesťanství, a také konfrontaci s islámem, který ji provokoval, zkoušel opanovat, a přinášel i nové impulsy. Připočteme-li k tomu tradici filosofie nebo římské právo a ochotu evropský prostor zbavit nánosů náboženských odkazů, kterou vidíme v osvícenství a během Francouzské revoluce, pak pozorujeme, že Evropa není jediná. Evropa je mnohost. Není to jen geografický pojem, ale především prostor myšlení a kultury.

Opěrné body evropského myšlení

Jsou zde tedy vůbec nějaké opěrné body?
Pro základní orientaci bych doporučoval jmenovat alespoň tyto:

Desatero, které se stalo základem pro to, čím se židé začali řídit, aby rozlišili, co je dobré a co se nepatří.

Za druhé sem patří křesťanský apel Ježíše na to, aby se lidé neřídili jenom tím, co nesmějí a co mají zakázáno, ale také tím, co udělat mohou. Jde o apel na to vykročit za hranice Starého zákona, nebořit instituce, ale usilovat o to vracet jim ducha, například v souladu s tím, aby se druhý směl mít dobře. Odsud lze najít inspiraci pro solidaritu, pozvání ke svobodě i respekt ke svobodě druhého.

V neposlední řadě bych zmínil i výzvu k úctě k životu a apel na důstojnost člověka. To poslední máme dokonce vepsáno do úvodu Ústavy České republiky.

Jinými slovy - mluvit o křesťanských hodnotách vlastně může být faul a není to mnohdy ani třeba. Konkrétně docela stačí, když například z úcty k důstojnosti vůči člověku učiníme jedno z pravidel naší společnosti. Postačí, budeme-li respektovat Ústavu.

Kritické zkoumání náboženských textů

Do této bohaté tradice je třeba připočíst i něco dalšího. A sice ochotu vystavit posvátné náboženské texty kritickému zkoumání. Tuto tradici vidíme u židů - v jejich školách se vždy používal rozum, aby interpretovali a kriticky zkoumali staré texty. Podobný přístup najdeme i u křesťanů: každý nový překlad bible a každý nový objev archeologie jsou inspirací pro novou interpretaci starých textů.

A tak není divu, že využít kritické zkoumání a rozum v přístupu k posvátnému očistilo věrouku křesťanství od nánosu pověr a pa-věr. Toto kritické zkoumání mimochodem právě islámu dnes výrazně chybí. I proto se pro islám stalo jedním z největších nebezpečí vykládání některých textů způsobem subjektivním, doslovným, přičemž na kritické zkoumání nezbývá prostor. Každý, kdo by uvažoval jinak, může být označen za nepřítele a vystavuje se nebezpečí.

Vliv autorů uměleckých děl

Nakonec se ptáte na radu, kde to všechno dále studovat. Doporučuji věnovat se celé historii umění Evropy, navštěvovat výstavy, koncerty nebo divadlo a číst literaturu nebo sledovat filmy. A přitom zkoušet pochopit, v čem autoři těchto uměleckých děl ve své době posouvali poznání o člověku a o Bohu. Zjistíme totiž, že řada z nich se ocitla za hranicemi toho, co se bralo jako přijatelné. Naopak dnes, s odstupem, je vnímáme jako nejlepší reprezentanty toho, čemu říkáme křesťanská Evropa. Co z toho plyne?

Méně mluvit o hodnotách, více podle nich žít 

Křesťanství zpřítomňuje příběh o vtělení Syna Božího do lidského času. To vtělení nepřišlo jednou pro vždycky, ale je událostí, která se může zpřítomnit i dnes. Křesťané v Evropě mají proto důležitý úkol. Vyhlížet znamení času, zkoušet je interpretovat, a stávat se spolupracovníky tohoto zpřítomňování láskyplné pozornosti Boha k lidem. A v tomto smyslu jde o nekončící proces, na němž můžeme mít podíl. Proto bych doporučoval i v Evropě možná méně mluvit o hodnotách a více usiloval žít podle toho, co křesťanství učí. O tom, že se dostaneme za hranice přijatelného nebo že půjdeme proti proudu, nemusí být pochyb. Ale staneme se živým svědectvím toho, že kořeny v Evropě mohou nést křesťanské plody i dnes.

 

Kategorie otázky: Křesťanská etika, hřích, Víra a život (život z víry)

Z éry komunismu je dobré se poučit

(24.2.2018) Výročí komunistického puče 25.2.1948. Další texty k tématu: Komunismus a socialismus, 1948...

Händel i v temnotách života přinesl skvělé hudební plody.

(22.2.2018) Georg Friedrich Händel (* 23. února 1685 Halle + 14. dubna 1759 Londýn) se po prodělané mrtvici dostal na pokraj...

Mladí lidé proti zvrácenému politickému zřízení

(21.2.2018) 22. 2. 1943 byli v Mnichově gilotinou popraveni tři mladí lidé Sophie Scholl, Hans Scholl a Christoph Probst z...

Katecheze o rodinách pro rodiny

Katecheze o rodinách pro rodiny
(20.2.2018) Papež František nabízí šest katechezí s mottem: "Mluvme o rodině! Buďme rodinou!"

Přijímací řízení KTF - do konce února

(20.2.2018) Přemýšlíte, kam se vydat po střední škole? Rádi byste rozšířili obzory možností studia svých dětí?...

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.