Spravedlivý bude žít z víry. (Řím 1,17) - Biblický citát na dnešní den

1.12.2008, Dominik Opatrný

Transfuze krve - postoj církve

Navigace: Katalog dotazů > Víra a život (život z víry) > Hodnota života, bioetika

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaký je pohled církve na transfuzi krve? Dostala jsem se k jedné debatě s Jehovisty, kde říkali, že to není otázka Jehovistů, ale Bible obecně, protože i v Novém zákoně je, že se máme zdržovat krve, smilstva atd.
Jak to potom vysvětlit? Pokud vím, tak katolíci i další křesťanské církve nemají transfuzi zakázanou. Jak to je teda myšleno s tím zákazem přijímání krve?

Při transfuzi krve nedochází k žádnému nemorálnímu jednání

Dobrý den,
ani katolická církev ani žádná jiná (s výjimkou Svědků Jehovových, kteří se dají za křesťanskou církev těžko považovat) nemají nic proti transfuzi krve. Transfuze je lékařský zákrok zachraňující lidský život a při jeho provádění nedochází k žádnému nemorálnímu jednání.

Ve své otázce patrně narážíte na takzvaný "Jeruzalémský sněm", tedy událost, při které Pavel s Barnabášem navštívili jeruzalémskou církevní obec a diskutovali s Petrem a Jakubem o tom, nakolik musí křesťané z pohanů zachovávat židovské náboženské předpisy.

O této události máme dvě svědectví. Lukáš ve Skutcích apoštolů (15,20) píše, že tito křesťané nemusejí zachovávat židovské náboženské předpisy, a připojuje Jakubovo rozhodnutí: "Jenom jim písemně nařiďme, aby se vyvarovali všeho, co je poskvrněno modlářstvím, dále smilstva, masa z udušených zvířat a požívání krve."

Zcela jasně se tedy jedná o konzumaci krve, ne transfuzi. Starý zákon odmítal konzumaci krve kvůli tomu, že je jakýmsi principem života. V Novém zákoně jde ale již o něco jiného. Zvířata byla zabíjena buď židovskými řezníky, a při tom zbavena krve. Ostatní maso zbaveno krve nebylo a bylo před prodáváním předloženo jako oběť bohům. Jíst toto maso tedy znamenalo účastnit se pohanské oběti. Navíc pokud by jedli křesťané z pohanství maso s krví, nemohli by stolovat společně s křesťany ze židovství. Rozhodnutí se tedy netýká samotné krve, ale pohanských obětí a soudržnosti křesťanů.

Ale ani takovéto rozhodnutí v Jeruzalémě asi nebylo zcela jednoznačné. Pavel je vykládá jinak: Jakub, Petr a Jan mu podle jeho slov nic neuložili (Galaťanům 2,5). Pavlův přístup je tedy takový, že maso obětované modlám mohou jíst ti, kteří to jako oběť neberou, ale jen za předpokladu, že tím nematou ostatní křesťany (1 Korinťanům 8).

Transfuze krve není ani spojená s obětí nějakým božstvům, ani nedělí křesťany, ani nesvádí někoho k tomu, že by se mohly dělat věci špatné. Proto není nijak v rozporu s tím, co je v Novém zákoně.

Kategorie otázky: Hodnota života, bioetika

Bůh sám je původcem krásy, aneb podzimní variace

(14.10.2017) Boží věčná moc a jeho božské bytí je možné poznat světlem rozumu z toho, co stvořil (Řím 1,20)

Výzva ČBK k nadcházejícím volbám do PS Parlamentu ČR

(12.10.2017) Lidé dobré vůle, sestry a bratři v Kristu našem Pánu, obracíme se na Vás v době blížících se...

Modlete se za politiky, i za ty chybující

(9.10.2017) „Nemodlit se za své vládce je hřích“, řekl papež František. Mnozí možná kroutí hlavou.

Říjnové číslo časopisu pro dívky IN!

Říjnové číslo časopisu pro dívky IN!
(9.10.2017) Zveme vás k přečtení říjnového čísla.

Jak (ne)mluvit o sexu - nové číslo časopisu Rodinný život

Jak (ne)mluvit o sexu - nové číslo časopisu Rodinný život
(5.10.2017) Nové číslo časopisu je věnováno tématu, které „hýbe světem“, a právě proto je potřeba o něm...

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.