Učte se ode mě. (Mt 11,29) - Biblický citát na dnešní den

23.3.2009, Dominik Opatrný

Re: "Hodnověrnost Jidášova evangelia"

Navigace: Katalog dotazů > Bible, koupě, jak číst > Námitky k autentičnosti

Chtěl jsem tímto dotazem reagovat na odpověď na otázku "Hodnověrnost Jidášova evangelia"
O tzv. Jidášově evangeliu jsem četl v časopise National Geographic 5/2006. Jeho jediný známý opis pochází zhruba z roku 350 AD.
O témže kodexu se ale zmiňuje lyonský biskup Irenej (též ireneus) ve svém listě Adversus Haereses. Ten pochází z roku 180 AD. Je tedy jisté, že tento dokument byl v té době již známý a rozšířený mezi tehdejšími křesťany. Vzniknout tedy musel asi o padesát let dříve. Na encyklopedii wikipedie jsem pod heslem Evangelium dočetl o datech vzniků čtyř kanonizovaných evangelií.
V rozmezí:Matoušovo- 40-133 AD, Markovo- 45-70 AD, Lukášovo-57-100 AD, Janovo-40-110 AD

Pro srovnání, moderní teologie datuje takto:Matouš- 80-90 AD, Marek- 69-73 AD, Lukáš- 85 AD plus mínus pět až deset let, Jan- 80-110 AD

Potom tedy nevím v čem je hodnověrnost kanonizovaných evangelií větší než Jidášova. Podle mého je hodnověrné každé evangelium, nebo žádné evangelium. Předpokládám, že jste tento text četli. Co si vlastně myslíte o myšlenkách v něm obsažených?

Děkuji za odpověď.

Stáří není při určování hodnověrnosti nejdůležitější

S Ireneovou zmínkou je problém, protože nemůžeme s jistotou říci, zda odkazuje na stejný text. Ve starověku mohlo kolovat více textů odvolávajících se na Jidáše, případně se tyto texty mohly vyvíjet. Ireneus tedy mohl znát i jiný text téhož názvu či předchůdce textu dochovaného v příslušném kodexu. To nevylučuje, že by měl k dispozici stejný text, jen to nemůžeme říci s jistotou.

Už vůbec ale není jisté, že by spis musel vzniknout 50 let před Ireneovou zmínkou. Pak by bylo nutno datovat i Marka 50 let před Matouše a Lukáše, kteří ho používali, což je nesmysl.

Stáří ale není při určování hodnověrnosti nejdůležitější - ve stejný den může o něčem psát Blesk a Hospodářské noviny a v hodnověrnosti bude značný rozdíl. Ať už bylo Jidášovo evangelium napsáno kdykoliv, je postaveno na gnostickém myšlení (už dosti rozvinutém) a křesťanství se snaží spíše zesměšnit. Reaguje na evangelia (i třeba použitím tohoto řeckého slova), ale uzpůsobuje si je po svém. Hodnověrné je v tom, že nám podává svědectví o tom, jak se tehdejší gnostici dívali na křesťany, dozvídáme se z něj tak ledasco o gnózi, ale v podstatě nic o Ježíši a o křesťanství.

Kategorie otázky: Námitky k autentičnosti

Vánoce z různých úhlů

Vánoce z různých úhlů
(21.12.2017) Vánoce - informace, koledy, omalovánky, mp3, recepty

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha

Když Bůh mlčí – nyní i jako audiokniha
(12.12.2017) Když naše modlitby narážejí jakoby na zavřené nebe….

Jak obdarovat i někoho opravdu potřebného

(7.12.2017) Každý rok rostou hromady dárků, které nakonec skončí někde v šuplíku. Může to vypadat i jinak....

Adoptuj si politika

(4.12.2017) Modlitební iniciativa, která místo neustálé kritiky a odmítání politiky chce podpořit postoj, který bude...

Svatý Mikuláš (6. 12.)

Svatý Mikuláš (6. 12.)
(3.12.2017) Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u oblíbené Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz.

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.