Tvůj zákon je v mém nitru. (Žl 40,9) - Biblický citát na dnešní den

9.4.2015, alv

Házet všechny do jednoho pytle?

Navigace: Katalog dotazů > Náboženství > Křesťanství

Dobrý den.

Byl jsem pokřtěn jako dítě. Netvrdím, že jsem praktikujícím katolíkem, ale snažím se svůj život žít podle křesťanských zásad a podle desatera.

Můj dotaz je, jak v současné době katolická církev nahlíží na úsloví "miluj bližního svého jako sebe sama". Jde např. o vztah k muslimům nebo problematickým menšinám.

Můj názor je, že není možné "házet všechny do jednoho pytle". Je jasné, že u těch, kde se jasně prokáže "zlo", může i křesťan kvůli své omylnosti konkrétního člověka "nemít rád", ale myslím, že je rozhodně nesprávné mít tento názor na celou příslušnou skupinu lidí.

Nebo se pletu?

Mnohokrát děkuji za odpověď.

Můžeme odsoudit jednání, ale člověka ne

Katolická církev na tento úryvek z Písma nahlíží stále stejně. Tedy vnímá jej jako pravdivý a stále velmi důležitý pro vztah k druhým lidem. Je to velký Ježíšův nárok, který ale není možné naplnit (splnit) ze své vlastní síly – je to možné pouze s Boží pomocí. Nakonec, když si vybavíme všechny ty lidi v práci, rodinu, sousedy či jen lidi v hromadné dopravě, bezdomovce, drogově závislé, cizince, sportovce, politiky (atd.), zjistíme, že se nám většinou nedaří mít je rádi jako sami sebe...

Pokud jde o otázky různých menšin (včetně jejich problémů), naprosto s Vámi souhlasím, že není možné všechny "házet do jednoho pytle". Nakonec přeci kvůli chybě jednoho Němce nezavrhnu všechny lidi mluvící německy, kvůli chybě člověka nezavrhnu celé lidstvo. V dnešní době mediální hysterie je ale náročné nepodlehnout těmto všeobecným náladám.

Nicméně bych řekl, že z hlediska křesťanství není možné nemít někoho rád – respektive mít ho nerad, což nakonec Církev již řadu let dle Boží logiky učí. Bůh totiž sice nenávidí hřích, ale vždycky miluje hříšníka. Stejně jako matka může zavrhnout konkrétní jednání dítěte (například to, že kouří), ale nikdy ne dítě jako takové. To znamená, že sice můžeme odsoudit určité jednání, ale nikdy člověka či skupinu lidí. To ale nevylučuje adekvátní trest za nepravost (tedy například uvěznění za zločin či vraždu), stejně jako to nevylučuje možnost bránit se proti napadení (rodiny, státu, ..).

Přeji vše dobré.

Kategorie otázky: Křesťanství, Křesťanská etika, hřích, Náboženství, Náboženství různá, Víra a život (život z víry)

Strhující skutečný příběh ´Šarlatový a černý´

(24.10.2017) Vatikánský kněz Msgre. Hugh O'Flaherty (* 28. února 1898 + 30. října 1963), pomáhal ukrýt před nacisty...

Zápas o každodenní modlitbu - P. Józef Augustyn

(19.10.2017) Již tradiční rekolekce s P. Józefem Augustynem pořádá Pastorační středisko od 10. do 11. listopadu 2017...

Bůh sám je původcem krásy, aneb podzimní variace

(14.10.2017) Boží věčná moc a jeho božské bytí je možné poznat světlem rozumu z toho, co stvořil (Řím 1,20)

Výzva ČBK k nadcházejícím volbám do PS Parlamentu ČR

(12.10.2017) Lidé dobré vůle, sestry a bratři v Kristu našem Pánu, obracíme se na Vás v době blížících se...

Modlete se za politiky, i za ty chybující

(9.10.2017) „Nemodlit se za své vládce je hřích“, řekl papež František. Mnozí možná kroutí hlavou.

Kurzy Alfa - kurzy o křesťanství ve vašem okolí
Chcete se dozvědět více o křesťanství? Navštivte kurzy Alfa ve vašem okolí.